Can-Am Visco Lok QE: Automaticky, nebo ne?

Aktualizace: 19. lis 2019


Samouzavíratelný přední diferenciál Visco-Lok je jedním z klíčových technických prvků čtyřkolek a UTV značky Can-Am. Je tohle řešení v terénu účinnější než klasický systém s mechanickou uzávěrkou řazenou v případě potřeby?


Systém Visco-Lok je postavený na základě hydraulicky aktivované lamelové spojky, která uzavře předek. Funguje podobně jako mezinápravové spojky u aut – roztočením vytvoří tlak oleje, který sepne k sobě lamely spojky a ty pak brzdí protáčení volného kola.

Systém pracuje nezávisle na vůli jezdce, pokud tedy má přepnutý pohon na 4x4. V té chvíli se Visco-Lok postará o trakci předních kol v jakékoliv situaci. Vzhledem k tomu, že nejde o uzavření vyloženě „natvrdo“, tak nejlepších výsledků dosahuje v terénu, jako je bahno, sníh, sypký materiál apod. Pro aktivaci je totiž potřeba přidat plyn, aby se přední kola protočila a přední diferák zůstal uzavřený. To je pak samozřejmě nevýhoda třeba na pevném podkladu, kdy je potřeba přesně stroj někam namířit a zabrat všemi koly najednou. Tam by přišla víc vhod klasická uzávěrka, kterou si přiřadíte v rámci přepínače pohonu. Jenže po vyřešení situace musíte zastavit a zase diferenciál odblokovat. To vás s Can-Amem prostě neobtěžuje.

Původní systém Visco-Lok není tak pohotový při uzavírání diferenciálu, při ubrání plynu se zase zpátky otevře a opět je potřeba počkat, až se s protočením druhého kola chytne. V technickém terénu, ve skalách apod. to je doslova peklo, a i když šlo ve své době o slušný systém, se kterým 95 % majitelů nemělo při provozu žádný zádrhel, v extrému selhával. K aktivaci je potřeba cca dvou a půl otáček volného kola k sepnutí spojky a uzavření diferenciálu a to je prostě hodně.

Tohle vyřešil příchod diferenciálu verze Visco-Lok QE (Quick Engage – rychlý nástup) v roce 2010. Ten reaguje podstatně rychleji (za cca polovinu otáčky kola), a tak se můžete v extrémním terénu pohybovat s vyšší jistotou. Jenže – původní opožděný nástup a rychlé otevření uzávěrky tu byly z důvodu bezpečnosti. Řízení s uzavřeným diferákem je tuhé a nemusí ho v těžké situaci zvládnout každý. Zapeklitá situace. S příchodem rychlejší verze QE proto Can-Am k němu začal rovnou montovat i posilovače, aby v těchto momentech usnadnil jezdci udržet vládu nad strojem. To je vlastně hlavní důvod, proč byly plošně zavedeny posilovače pro nové stroje se systémem Visco-Lok QE.


Text: Wolf

Fotky: Can-Am

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru