Nikola Zero: Bude to elektrika?

Aktualizace: 19. lis 2019



Bude etalonem síly do budoucna elektrická bugina? I když se to leckomu nemusí líbit, může tomu nakonec tak být…



Jestliže aktuálně vedou mezi buginami čtyřkolkářských značek ty s motory plněnými turbodmychadly, což byla dříve čistě doména aftermarketových úpravců, tak samozřejmě, že do budoucna může být všechno úplně jinak. Vždyť už i celou Evropou obchází strašák, že do toho či onoho roku, už budou všechna auta výhradně elektrická. Kdyby to bylo za sto let, mávnete nad tím rukou, jenže úřední šiml bruselský řehtá čím dál hlasitěji, že to bude možná už ve dvacátých letech. A to je, dámy a pánové, už nepříjemně blízko…

Zatím se ale na tuhle pozoruhodnost ze zámoří můžeme podívat jako na zajímavost a exotiku, co nakonec bude nebo nebude, necháme raději být.

Tahle elektrická bugina má poetické jméno Nikola a už podle pojmenování modelu je jasné, že Zero (dřívější prototyp), tedy Nula, značí nulové emise. Aktuální model se jmenuje NZT. Kdo by chtěl znechuceně opustit tuto stránku, ať ještě jeden řádek vydrží. Je tu totiž výkon 266-590 koní ze čtyř elektromotorů podle verze… To už zní zajímavě, že ano? Ony koneckonců zní dobře i další parametry tohoto UTV – třeba akcelerace z klidu na 60 mil/h (96 km/h) za 3,5 sekundy, nebo dojezd až 150 mil, tedy cca 240 kilometrů. S tím už se dá pracovat! Tím, že tu není žádný variátor a jak známo, elektromotory dávají celý točivý moment hned (Nikola uvádí, že tam všechno máte do jedné sekundy), bude to hezký polet.





Skoro jako RZR

Celé to vypadá podobně jako třeba Polaris RZR XP 4, tedy alespoň, co se rozměrů týče – rozvor je například velmi podobný. Podobně slušný zřejmě bude i podvozek osazený Foxy 3.0 Podium Internal Bypass, kde se uvádí zdvihy kolem 50 centimetrů! Při stejné velikosti ale Nikola zásluhou velké zásoby akumulátorů na palubě váží i víc než dvakrát tolik, co čtyřmístný RZR. Protože rovnice jízdních vlastností má dvě strany, a když na jedné máte velkou váhu, můžete ji na straně druhé vyvážit výkonností. Ve vrcholné verzi dává Nikola NZT točivý moment těžko představitelných 980 Newtonmetrů! Takže na tu váhu myslet vlastně ani moc nemusíte… Nikola ji navíc má soustředěnou pěkně dole – baterie jsou tu v podlaze a motory rovnou v kolech, takže těžiště je opravdu proklatě nízko. Jen díky motorům a převodům v kolech a i díky obrovským kolům se významně zvedá neodpružená hmotnost. I proto tu jsou tak masivní tlumiče…

Vedle kvalitního podvozku se Nikola taky chlubí hodně bezpečnou klecí, kterou svařují z armádní oceli A-513. A bezpečnost dále vykresluje třeba odolnost celého elektrického systému – měl by vydržet potopení do třímetrové hloubky!

Kamenem úrazu všech elektromobilů je nabíjení baterií. Nikola by se měla dát nabít už za 3 hodiny při použití rychlonabíječky, případně za 7 hodin při použití slabšího zdroje, nebo za 14 z běžné 110voltové americké sítě. Lehce pomáhá i 4kilowattový solární panel na střeše buginy. Uvnitř na rozdíl od jiných UTV najdete třeba 110voltovou zásuvku, dvě 12voltové nebo čtyři USB… Kokpitu pak vévodí obrovský multifunkční dotykový displej s úhlopříčkou 12,2 palce.

Celé to sice aktuálně nemá zas takový zásadní význam, když jde jen o výstřelek pro movité offroaďáky. Význam tohoto vozidla je ale v tom, že i pokud to nedopadne dobře a benzinové stroje budou postupně vytlačeny a možná i zakázány, dostaneme třeba jiné odpovídající hračky do terénu. S tolika elektrickými koni rozhodně nuda nebude. Zatím bude asi největší překážkou rozšíření elektrických bugin jejich cena, ta je hodně vysoko – začíná na 37 000 dolarů. To je o půlku víc než u součastných turbených UTV.





Technické údaje Nikola Zero:

Motor 4 elektromotory

Max. výkon 220-382 kW (300-520 k)

Max. točivý moment 560-980 Nm

Baterie 72/100/125 kWh Li-Ion

Napětí 400 V

Pohon 4WD

Brzdy vpředu/vzadu kotoučové hydraulické

Pneumatiky vpředu/vzadu 33x17

Světlá výška 368 mm

Zdvihy vpředu/vzadu 508/508 mm

Rozměry d x š x v 3835 x 1575 x 1880 mm

Rozvor 2997 mm

Hmotnost 1043-1995 kg

Dojezd 160-320 km

Cena cca 37 000 USD


Text: ATV magazín

Foto: Nikola Motor Company

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru