Can-Am Outlander X xc 1000R: Když nechceš rencka



Jsou kolky na cestování, jsou kolky na práci a jsou kolky na sport. Když chcete na čtyřkole s náhonem na všechna kola závodit, moc na výběr není…


Buď sáhnete po Can-Amu nebo po Polarisu. Obě americké značky umí postavit sportovní 4x4 mašinu, se kterou se můžete vrhnout téměř okamžitě na trať typu cross-country. Ostatně třeba takový Outlander X xc 1000R to má napsané rovnou ve svém označení. XC je v západním světě obecně užívaná zkratka pro cross-country… V podstatě jde o továrně připravený závoďák, kterému pro ostré nasazení téměř nic nechybí. Snad jenom trhačka.





Rotax budiž pochválen

Litrový Outlander ve verzi s červeným R v názvu používá ten nejsilnější dvouválec, který má BRP pro čtyřkolky k dispozici – vidlicový Rotax s výkonem 91 koní (bez R má koní 82). Stačil by i pro pohon sportovní buginy a s krátkou obratnou kolkou dělá doslova divy. Stejný agregát se montuje i do nejostřejších Renegadů, kteří jsou ovšem o dalších 50 kg lehčí!

Tenhle výkon samozřejmě nepotřebujte pořád celý a proto výrobce myslí i na rekreační užití téhle střely. Pro motor jsou dispozici tři nastavení, ve kterých může pracovat – první mód je určený pro práci, má otupenou reakci na plyn, aby třeba při manipulaci na místě jezdce nezahodil, normální mód tu je pro běžné použití a jízda s ním už je o poznání veselejší, mód sport posouvá hranice výkonu na hranici oněch 91 koní a teprve tam poznáte, proč jste si koupili „erko“. Jestliže je projev dvouválce až do módu Normal podobný třeba asijské litrové konkurenci, Sport změní celkové nastavení, v Rotaxu bouchnou saze a najednou máte pocit, že vám někdo ten motor pod zadkem vyměnil. Reakce na jakýkoliv pohyb pravého palce je okamžitá a je jedno jakou rychlostí jedete, stroj po přidání začne dychtivě zrychlovat dál. O to víc rotax těší při svojí síle i svojí jemností - není problém ho velice jemně dávkovat plynem a nečeká vás žádné pocukávání. Spolupráce s variátorem je tady přímo čítanková, jemnější rozjezdy nemají ani kolky s rozběhovou spojkou.





Do kopce s citem

Tenhle výkon samozřejmě potřebuje odpovídající šasi, aby nedošlo k neštěstí hned v první zatáčce. Outlander X xc 1000R proto používá špičkové odpružení FOX Podium 1.5 RC2 na dlouhých předních ramenech lichoběžníkové nápravy i na zadních vlečných (opět stejný podvozek jako Renegade). Obě nápravy pak mají stabilizátory. Tenhle v podstatě závodní podvozek ukáže to nejlepší ve vysokých rychlostech, kdy většinu nerovností ani nezaznamenáte. K tomu se dá dlouze nastavovat pro každou trať. A to se světlostí téměř 28 centimetrů projede X xc víc než většina běžných čtyřkolek a už v základu dostává vcelku slušnou ochranu podvozku nebo masivní hliníkový nárazník. V Karpatech nám ovšem ukázal, že ani trial mu není cizí a díky značné šířce je mašina mimořádně stabilní v bočních náklonech. Na druhou stranu při pomalém stoupání jeho krátký rozvor vyžaduje citlivější práci s plynem, mašina se v takových momentech ráda staví na zadní.

To, čím mašinu vnímáte nejvíc, jsou řídítka. V nich oceníte parádní rejd stroje. Manévr v omezeném prostoru, kde s jiným strojem musíte couvnout, s tímhle dáte napoprvé. Do toho se přidává dynamický posilovač řízení (DPS) stavitelný do třech úrovní. Posilovač do značné míry smazává i značné setrvačné síly roztočených velkých kol ve vyšších rychlostech a současně s tím eliminuje rázy do řídítek od nerovností, které nevyžehlily Foxy.





Kombinace snů

A když dojde na potřebu zpomalení, nenechá vás výkonná brzdová soustava na pochybách, že roztočené hmoty dokáže zastavit. Rozlet rakouského dvouválce krotí čtyři kotouče o průměru 214 mm s dvoupístovými třmeny. Outlander si pořád ponechává dvě páčky na řídítkách a ještě brzdový pedál. Celý systém se dobře dávkuje a při potřebě rychle zastavit se umí nekompromisně zahryznout. Dá se využít i vlastní zpomalovací efekt velkého motoru díky už zmíněnému precizně nastavenému variátoru. S ním zpomalujete až do zatavení.

Před testem v rumunských Karpatech jsme X xc přezuli na nestandardní obutí. Namísto sériových ITP Terracrossů, byly nazuty Pitbully Growler XOR BG 2.5. Což je asi nejodolnější guma na trhu, která de facto nemění tvar ani vyfouknutá… V kombinaci se 14palcovými beadlockovými ráfky, které Outlander X xc 1000R dostává v základu, neutrpěly během náročného týdne v těžkém terénu jediný defekt. V šotolinách drží směr líp než Terracrossy i při plném výkonu a dokážou se zakousnout třeba i do mokrých kmenů nebo slizkých kamenů ve strmých stoupáních.

Outlander X xc 1000R patří k tomu nejlepšímu na čtyřech kolech s řídítky, co si vůbec lze koupit. Samozřejmě, že to není hračka pro zelenáče. Ne, že by snad byl špatně ovladatelný, nebo záludný. Vůbec. Mašina je hodně čitelná a poslouchá na slovo, ale pokud z ní nechcete dostávat aspoň větší část jejího potenciálu a využívat všechno, co jezdci nabízí, je to zbytečná investice. Teprve vyježděný čtyřkolkář pochopí kvality téhle mašiny a bude ji za to milovat.





Technické údaje Can-Am Outlander X xc 1000R:

Motor kapalinou chlazený dvouválec

Rozvod OHC/4

Zdvihový objem 976 ccm

Vrtáníxzdvih 91 x 75 mm

Kompresní poměr neudán

Max. výkon 91 k (67 kW)

Max. točivý moment neudán

Plnění motoru EFI

Převodovka CVT

Pohon 2WD/4WD

Brzdy vpředu/vzadu 4 hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 26x8-14 / 26x10-14

Rozměry dxšxv 2184 x 1219 x 1260 mm

Rozvor 1295 mm

Zdvih vpředu/vzadu 233/251 mm

Výška sedla 877 mm

Světlá výška 279 mm

Suchá hmotnost 375 kg

Tažná síla 750 kg

Nádrž 20,5 l

Cena 419 000 Kč


Text a Foto: Dan Pejzl

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru