Gladiator X850: Dědictví X8

Aktualizace: 19. lis 2019


Nejočekávanější nástupce za dlouhá léta se začal prodávat na jaře 2018 a než přišel větší litr, šlo o nejprodávanější dvouválec na trhu.



Zbrusu novou čtyřkolku jsme dostali k testu díky společnosti Quad Café (www.quadcafe.cz).

Nejprve o technice X850.

Dá se říct, že nezůstal kámen na kameni a Gladiator X850 vyrazil do boje s konkurencí s odlišnou koncepcí než někdejší X8. Nový Gladiator X850 znamená takovou změnu, jakou přinesly aktuální X450 oproti klasickým pětistovkám 510/530. Kromě kompletně jiných kapot, tu je taky úplně nový rám. Pořád je posvařovaný z ocelových trubek kruhového průřezu, ale dostává zcela nové nápravy. Sice vás při prvním ohledání napadne samozřejmě zaměřit se na tu zadní, kde proběhla revoluce, ale ani předek neodešel z vývojového centra neposkvrněn. Ale popořádku. Ta zadní náprava přechází z lichoběžníkového uspořádání, typického pro ostatní stroje z programu CF Mota, na jednodušší vlečná ramena, jaká používá třeba Can-Am. Mezi oddělenými rameny je jen kousek od jejich uložení natažený stabilizátor propojený s ramenem krátkou tyčkou. Zcela odlišné od X8 má X850 i odpružení – silnější tlumiče omotávají na obou koncích hustěji navinuté pružiny, u nichž se dá maticí seřídit tuhost v pěti stupních. Už faceliftované X8 měly 4 kotoučové brzdy namísto původních třech, X850 tuto techniku přebírá samozřejmě taky. Na zadní kola pak působí mechanická parkovací brzda.

Mezi poloosami tu je schovaný další technický špek – X850 má zadní diferenciál. Tady už nejde o systém Eaton použitý u posledních X8, ale je tu diferenciál systému Torsen, tj. se šnekovými satelity zajišťujícími samosvornost. Není tak potřeba mechanické uzávěrky.

A teď k tomu předku. Na první pohled nic dramatického. Až na ten druhý odhalíte příjemný detail – X850 má hodně dlouhá ramena. V porovnání s X8 jejich délka bije do očí. Navíc jsou spodní trojúhelníky prohnuté směrem nahoru a tím zvyšují světlost a průchodnost stroje. Chytrý detail, který většinou vidíte jen u tuningových dílů. Taky na předku úřadují ty nové tlumící a pružící jednotky.

Stejně jako vzadu, i vpředu je změna v diferenciálu – X850 má menší diff než X8, jeho karter odpovídá diffu z X520. A X850 se dodává výhradně s posilovačem řízení.





800 ccm ale…

Motor vychází z léty prověřené a spolehlivé jednotky z X8, prodělal ovšem řadu úprav. Hlavy i válce jsou tu stejné – čtyři ventily na každý válec, jedna vačka v každé hlavě, plastová ventilová víka. Ovšem díky jinému naladění teď dvouválec produkuje o pět koní více a točivý moment taky posílil – na 75 Nm. V celém spektru otáček má 850 více síly. Vyššímu výkonu je přizpůsobena třeba chladící soustava, u které výrobce uvádí o 35% vyšší účinnost, přepracovaný je i systém mazání, opět pro lepší účinnost.

Zásadní změnou osmsetpadesátky je přechod na variátor bez rozběhové spojky, který používají už všechny jednoválcové modely. Výhody jsou nasnadě – přenos výkonu je tu rychlejší a s nižší ztrátou (o cca 20%), dávkování plynu je přesnější a odezva na zmáčknutí plynové páčky rychlejší. Změn doznala za variátorem i převodovka, nově označovaná jako Smartshift. Dostala optimalizovaný pomalý převod pro efektivní využití točivého momentu při těžké práci a nově má jemnější řazení.

Už podle prvních metrů je znát, že variátor od kanadského CVTechu má jemnější charakteristiku a líp se dávkuje v nízkých rychlostech.


Zcela nový kabát

Když jsme se dotkli odlišného vzhledu téhle novinky, nevynecháme detaily. Ty detaily znamenají třeba vyřazení vyměnitelných lemů blatníků – plasty jsou v kuse stejně jako u menších modelů. Lemy teď dvouválec má jen doplňkové pro rozšíření. Zajímavou změnou je umístění víčka nádrže na levý blatník vedle sedla. X850 už nemá ani malý kastlík pod řidičovou sedačkou jako má X8, padl za oběť výrazně zvětšené nádrži (30 litrů).

Gladiator X850 přišel o klasické trubkové rámy a nahradil je plochými plastovými nosiči s otvory pro standardizované úchyty. Nové jsou i bástry, ochrana rukou řidiče je výrazně lepší a bástry se už neprotáčejí v uložení v trubce.

V přímém porovnání jsou stejně velké nášlapy X8 a X850, u 850 ale dostávají kvalitnější a vyšší kovové stupačky. A rozdíl je i v sezení – sedačky řidiče jsou skoro stejné, jen ta nová je tvarovaná v návaznosti na kapoty a má širší sedací část. Výrazně jinak to je ale u křesílek spolujezdce. To má líp tvarovaný sedák i citelně větší a širší opěrku. Navíc madla jsou u X850 součástí křesla a nemontují se samostatně k zadnímu nosiči.

Nový displej má nejen větší plochu, ale i jiné rozložení informačního rozhraní. Do menu například přidává i počítadlo motohodin, což je u čtyřkolky mnohem relevantnější údaj, než běžně zobrazované kilometry.





Všechno jinak

Aspoň je prostor na sledování chování podvozku a člověk se nerozptyluje rychlostí. A že je, co sledovat. Kdo zná původní X8, po usednutí na X850 okamžitě zbystří – i když je to pojetím velmi podobný stroj, podvozek je prostě o generaci dál. Vlečná ramena vzadu mnohem přesněji kopírují terén, v přední nápravě zase cítíte extrémní délku ramen. Obojí má za následek lepší geometrii kol při jakémkoliv propružení a jejich přesnější vedení. To ve spolupráci se zcela novými tlumiči a pružinami hloubí propast mezi starým a novým modelem dvouválce. Kolka má k tomu ještě hodně široký rozchod a to se zase podepisuje na stabilitě ať už v náklonech, tak i v zatáčkách. Standardně montovaný posilovač řízení je už jen třešničkou na dortu. Jeho snaha je tak akorát, při jízdě neobtěžuje nepatřičnými zásahy a velmi dobře plní funkci tlumiče rázů při přejezdu nerovností.

Velkou otázkou před jízdou byla funkce zcela nového zadního diferenciálu. Samosvorný diff se šnekovými satelity od firmy Eaton nedostal možnost uzavření a bude se vždy spoléhat na svornost tohoto řešení. Znamená to jediné, nikdy ho stoprocentně nezavřete. Na silnici to je absolutně super, jistota jízdy je na zcela jiné úrovni, než u řešení s pevnou zadní rozvodovkou, kdo s diferáky už jezdil, ví, že výrazně lehčí je i manipulace na místě, tlačení apod. V terénu ale od vás bude X850 vyžadovat trochu jiný přístup – při prudkých výjezdech budete dřív zařazovat přední náhon, nicméně kolka je i v tom výjezdu líp řiditelná. Posilovač zase eliminuje momenty nesoucí se od hnaných předních kol do řídítek. Při našem prvotním testování i na sypkých výjezdech nicméně i s náhonem jenom na zadek nikde X850 nezaváhala. Uvidíme, jestli jí někdy příště nachytáme na švestkách…

Motor na rozdíl od šasi není příliš odlišný od svého vzoru v X8, ale hned po nastartování má jiný zvuk díky jinak konstruovanému výfukovému systému. Rozdíl je v rychlosti nástupu výkonu. Absencí rozjezdové třecí spojky se výrazně zrychlila reakce na prvotní zmáčknutí plynové páčky. Ale i celkový projev nového agregátu je díky novému nastavení motormanagementu ostřejší.

Celkový dojem z prvních kilometrů za řídítky je jednoznačně pozitivní. Nový Gladiator X850 udělal velký krok kupředu a směle se může rovnat s americkou konkurencí. Cenově už se nemá za potřebu podbízet, nicméně i tak je pořád výrazně výhodnější.





Technické údaje CF Moto Gladiator X850:

Motor vodou chlazený dvouválec

Rozvod OHC/4

Zdvihový objem 800 ccm

Vrtáníxzdvih 91x61,5 mm

Kompresní poměr 10,3:1

Max. výkon 68 k (50 kW)/7000 ot./min.

Max. točivý moment 75 Nm/6000 ot./min.

Plnění motoru EFI

Převodovka CVT

Pohon 2WD/4WD

Brzdy vpředu/vzadu 4 hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 26x9-14 / 26x11-14

Rozměry dxšxv 2310 x 1250 x 1420 mm

Rozvor 1480 mm

Světlá výška 285 mm

Suchá hmotnost 430 kg

Nádrž 30 l

Cena 231 990 Kč


Text: Dan Pejzl

Foto: Pavel Malý




CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru