Dakar 2020: úřadují Saudové




Tiskovka týmu MRG před odesláním techniky do přístavu Marseile proběhla koncem listopadu a přinesla zajímavé novinky.


Úspěšný dakarský tým pod taktovkou Ervína Krajčoviče letos vyslal do Jižní Ameriky kromě motorkářů také buginu Can-Am Maverick X3 s posádkou Roučková-Zelenka nebo quad s Tomášem Kubienou za řídítky. Nadcházející Dakar a ty další pro příštích pět let se budou konat výrazně blíž – v Saudské Arábii. Kromě nadšení z úspory logistických nákladů a ze změny prostředí závodu ale s oznámením nové lokace vyvstala celá řádka velkých otazníků. Země s islámem jakožto státním náboženstvím proslulá porušováním lidských práv (zejména tedy těch ženských) nebo státem objednanou vraždou novináře na ambasádě v Turecku bude hostit nejsledovanější motoristický podnik světa. A nikdo vlastně neví, jak třeba zvládne bezpečnost jezdců, nebo jak se bude chovat k závodnicím… Pro nás prvním citelným procitnutím z nadšení z nového začátku je vyřazení buginy Ollie Roučkové a Daniela Zelenky ze závodu kvůli jejich hlavnímu partnerovi. Pánský magazín Penthouse není u Arabů populární a znemožnili tak naší posádce start. Že s takovými excesy pořadatel nic neudělá, je sice smutné, nicméně pro A.S.O. je samozřejmě důležitější aspoň někde Dakar odjet, když státy Jižní Ameriky začaly ztrácet zájem podnik finančně i politicky podporovat. To je bohužel smutná realita, se kterou se bude muset zřejmě slavná soutěž pro nadcházející roky vyrovnat…

Pojďme ale dál.





Dakarský Škorpion

Tomáš Kubiena má za sebou tři nedojeté Dakary a po třikráte ho zradila technika ve slibně rozjetých soutěžích. Letos dochází na výraznou změnu právě techniky a po letech pokusů se stavbami odvozenými od Polarisu Outlaw teď Tomáš vsadil na osvědčenou kartu – Yamahu Raptor 700. Ostatně, jak historie posledních více než deseti let ukazuje, na ničem jiném se Dakar vyhrát nedá… Raptor je už v sériové podobě kladivo, které vyniká mimořádnou trvanlivostí a představuje tak optimální základ pro speciál, který má vydržet téměř deset tisíc kilometrů v terénních a pouštních podmínkách.

Tomáš svůj závoďák pojmenoval příznačně Scorpion. Ten by měl být v písku jak doma… Úpravy stroje podle regulí nemohou být u čtyřkolky nijak extrémní rám i motor jsou v podstatě sériovky – samozřejmostí jsou velké nádrže na benzin, nebo navigační přístroje ve zvýšené kapličce. Na motoru toho ale naproti tomu moc nenajdete – Tomáš má třeba ostřejší vačky, ale základ motoru je bez úprav. Všechno zlé je pro něco dobré, jak praví oblíbené české přísloví a protože našeho jezdce už v minulosti dost vytrestala třeba elektroinstalace, tak v tomhle případě vsadil na plně nastavitelnou řídicí jednotku od české firmy Ignitech. Zkušenosti z předchozích staveb se odrazily také v podobě palivové nádrže. Ta je dvojitá a pojme asi 45 litrů benzinu a je to originál odlitý podle Tomášova návrhu. Na rozdíl od některých konkurenčních strojů, které mají nádrže uložené na nášlapech, tady není potřeba žádné přečerpávání benzinu do hlavní nádrže a líp je na tom i těžiště stroje – nezanedbatelná váha plné nádrže je centralizovaná na střed stroje a vyprazdňování zásoby paliva má tak minimální vliv na jízdní vlastnosti Scorpiona. „Nádrže na nášlapech pak při jízdě fungují jako kyvadlové hodiny, je to nepříjemné,“ dodává jezdec k tomuto řešení. Téměř stejné nádrže jel Tomáš i loni, jen teď bylo potřeba upravit jejich tvar pro nový stroj.

Nádrž jako taková je přizpůsobena i pro snadné servisování motoru. Stačí povolit dva šrouby, povolit rychlospojku a pak už nádrže drží jen na jednom čepu a dá se sejmout během pár sekund. Odkryje se tak přístup ke všemu důležitému pod ní.





Fesh fesh už neublíží

Velký nápor při takovém závodě musí zvládnout chladící soustava čtyřkolky. I když chladič Scorpiona vypadá dost podobně tomu sériovému, tak ve skutečnosti má dvakrát větší kapacitu, aby zvládnul uchladit velký motor v plném záběru. Nejde o žádný experiment, Tomáš se spoléhá na vyzkoušené komponenty od francouzské firmy Dragon Racing, která mj. dodala i ty už zmiňované vačky, nebo třeba přední ramena a odpružení.

Loni Tomáš skončil na Dakaru vinou jemného písku fesh fesh, který se mu dostal do motoru. Běžný filtr si s takovým množstvím neporadí a pokud bylo sání na klasickém místě pod sedačkou, filtr dostával enormní dávku fesh feshe zvířeného zadními koly quadu… Tomu se chce Scorpion v lednu vyhnout a sání má proto obrácené dopředu, filtr je mezi nádržemi a sání je vytažené až nahoru k řídítkům, kde je toho prachu přeci jen nejmíň.

A jak se Tomáš vypořádal s tím, že buchar od Yamahy jede přeci jen míň než ostrý motor KTM, který měl v minulém závoďáku? „Když nemám výkon, musel jsem ubrat na váze. A to jak na váze stroje, tak na svojí… Scorpion váží o 20 kg míň,“ směje se Tomáš Kubiena. Použití o něco slabšího stroje nahrává i změna pravidel Dakaru, kde je nově omezena maximální rychlost quadů na 130 km/h, což je rychlost, kterou Scorpion bez problémů udrží. A jak si nová čtyřkolka vede, co se týče ovladatelnosti a jízdních vlastností? „Oproti loňsku tu je o trochu víc váhy na předku. A musel jsem si zase znovu zvyknout na pevnou osu vzadu, nezávislé zavěšení mi přijde pro rally vhodnější řešení. Tohle se řídí líp v technických pasážích, s tím ta kyvka problém nemá, co se týče rozbitých, kamenitých a trialových tratí, tam je to o něco horší, člověk se k tomu musí chovat jinak. Nemůžu si třeba dovolit takovou rychlost, protože kyvka nedovolí přejet velké díry takovou rychlostí.“

Dostatečná by měla být i porce natestovaných kilometrů – tuniský závod El Chott měří 3000 kilometrů. Tam mimochodem Tomáš Kubiena skončil absolutně třetí. Doufejme, že začátkem ledna tenhle jezdec konečně dovede stroj do cíle a ještě si k tomu přiveze sošku Beduína!





Mistr příští rok

Na závěr tiskovky přišla ještě jedna dobrá zpráva, kterou se tým MRG snažil tutlat a držet pod pokličkou do poslední chvíle. Sice se nebude týkat Dakaru nadcházejícího, ale až toho příštího, ale je to velká bomba. Tým angažuje na další bugině nestora autokrosu a několikanásobného mistra České republiky a mistra Evropy Václava Fejfara! Ten pojede na bugině Can-Am Maverick X3, tedy na stejném modelu jako jeli Roučková-Zelenka letos. Závoďák už koupený a od se ledna na něm začnou dělat potřebné úpravy…





Text: Dan Pejzl

Foto: Dan Pejzl, MRG

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru