Dakar 2020 českýma očima


Na to jaký jsme pidistáteček, umíme ve světě být pořádně vidět. Ať už je to hokej, srandovní politici, nebo občas i motorsport. Takový Dakar, ten třeba celkem umíme!


Letošní podnik byl novou startovní čarou pro všechny zúčastněné, protože nikdo nevěděl, jak se pořadatel popasuje s novou lokalitou. Saudská Arábie je hodně specifický stát v hodně specifickém regionu. A to nejen z pohledu geografického či přírodního, ale i politického.

Dnes s lehkým odstupem se dá říct, že to vůbec nebylo špatné! Pro staré matadory to znamenalo oživení vzpomínek na nekonečné písky afrických pouští a 11 let strávených v Jižní Americe bylo rychle zapomenuto. Ano, nebyl to neustálý přesun všeho a všech směrem dopředu, blíže k cíli, jezdily se také etapové smyčky a na rozdíl od Afriky tady nechyběla infrastruktura, ale písku a kamení bylo hodně a obrázky vznikaly mimořádně atraktivní. A o to sponzorům tak nějak jde především…

Občas jsme při hodnocení etap slyšeli brblat závodníky na „zbytečně těžký“ terén a podobně. No, on je to nejtěžší offroadový závod na světě, ne…? Takže samozřejmě nemůže být pochyb o tom, že těžké to bylo i tentokrát, ale asi nikdy jsme neslyšeli, že letos to byla sranda. To byste se asi další den k té televizi nepřilepili znovu, že ne. Cíl opět zdaleka neviděli všichni, někoho zradila technika, někdo nedokončil pro zranění. Na další Dakar už se bohužel nikdy nepodívá Paulo Gonçalves, srdcař a vynikající motorkář, kterému se stala osudná 7. etapa. Ano, i to k Dakaru patří a patřilo vždycky.

Výhodou konání podniku v tak bohaté zemi, je nejen slušné zázemí, ale třeba také absence žebroty a kriminality, která Dakarské závodníky sužovala zejména na černém kontinentu. Jižní Amerika zase přinesla neskutečné množství nadšených fanoušků podle tratí. To tady úplně chybělo… Saudové se na to asi raději koukli v televizi.

Všude budou pro a proti, ale je skvělé, že Dakar, který by se už vlastně vůbec neměl jmenovat Dakar podle hlavního města afrického Senegalu, pořád pokračuje a i přes všechny problémy s pořádáním takového mamutího podniku, neustále vypisuje nové ročníky.


Česká stopa

A co tedy naši? Vynechme auta, kamiony i motorky, kterými se budou zabývat jiná média. Měli jsme v Saudské Arábii dva zástupce nás čtyřkolkářů a jednoho bugináře ve třídě SSV. Na čtyřkolkách to Byl Zdeněk Tůma a Tomáš Kubiena, v bugině nikdo menší než pětinásobný dakarský vítěz Josef Macháček.

Josef Macháček se tentokrát ukázal jako mimořádně zodpovědný testman, který by měl u týmu Buggyra Racing prošlapat cestičku pro někoho mladšího, otestovat techniku a pro tým pomoci objevit kategorii, se kterou u truckerů nemá nikdo žádnou zkušenost. Povedlo se, můžete namítnout, že 27. příčka je zklamáním, ale pokud jde o splnění vytýčených cílů, jde o úspěch. Na vítězství se nejelo.

Na vítězství nejel ani tentokrát Zdeněk Tůma. Zdeněk se zlepšuje každou svou dakarskou účastí a ukazuje, že tahle soutěž se má jezdit hlavou. Stabilní výsledky mu vynesly výbornou 9. pozici v cíli! Jenže nebylo to jen o konstantní jízdě. Třeba v 10. etapě Zdeněk dojel do cíle na druhé příčce, protože nezmatkoval jako ostatní a precizně navigoval. Takže rychlost mu taky nechybí, TOP10 v Dakaru už má svojí váhu! Zdeněk se do desítky propracoval i přes to, že musel po 4. etapě vyměnit motor za náhradní a v 6. etapě ho zastavila prasklá spojka. Nesčetněkrát také řešil defekty a jednou dojížděl 200 etapy s předním kolem vzadu!



Podle tradičního scénáře ovšem proběhl Dakar také u Tomáše Kubieny, který opět nedokončil pro technické problémy svého stroje. Nejdříve zadřel motor už ve 3. etapě. Podceněná příprava znamenala, že Tomáš neměl s sebou druhý náhradní motor. Ten sice nakonec sehnal, nicméně pokračoval od 7. etapy už jen mimo oficiální pořadí. Ukázal sice opět svou rychlost, ale Dakar nedokončil, protože jeho Raptor nevydržel ani 10. maratonskou etapu, ze které se Tomáš raději vrátil, protože bez servisu by do druhého dne maratonské etapy stejně nenastoupil…

Na vítězství českého čtyřkolkáře si ještě budeme muset nějakou dobu počkat. Naši zatím podávají velmi dobré výsledky, ale špička je přeci jen ještě o kousek dál…



Text: Dan Pejzl

Foto: MRG, BARTH Racing

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru