SMC Ram 100: Dva takty stačí!

Aktualizace: 19. lis 2019



Slušných sportovních mašin pro prcky je jako šafránu, o quadech pro dospěláky ani nemluvě... SMC sportky uměla vždy, takže malý dvoutakt je sázkou na jistotu!


Být prcek je super, když máš čtyřkolku a můžeš jí dráždit každou volnou chvilku. A zvlášť v momentě, kdy máš pod zadkem dvoutakt, což už my velký bohužel asi neokusíme. Tchajwanská značka SMC je u nás v malých objemech zastoupená celkem slušně – je tu Buzz 50 případně elektro, dlouho se prodávala Ram 90, Snake 100 a teď tedy Ram 100. Škoda, že chybí mezičlánek v podobě čtyřdobých třístovek, které tu dřív frčely, pak by byla řada kompletní až po velké dvouválce.

Ramka s nezvyklým zdvihovým objemem 100 ccm je dalším vtělením oblíbeného jednoválcového agregátu, který žene i trochu cestovanější model Snake. Výkon na hranici osmi koní, nucené chlazení vzduchem a externí přimazávání zadělávají i u Ramky na slušnou životnost, jednoduchá konstrukce dvoudobého motoru zase na snadnou údržbu.





Pro náročnější

Když tu nebyla Ramka a byl tu jenom Snake, bylo snadné ho vydávat za sportovní model. Jenže už není. Když vedle sebe postavíte Snake 100 a Ram 100, celé to praskne. Ram je nižší, širší a když se mrknete na technické údaje, tak i o nějaké to významné kilíčko lehčí! Na Snake se pohodlně vyskládá i dospělý a třeba za sebe ještě přibere dítě, dá se na něj pohodlně přimontovat běžný box. Ramka je pro jednoho a pro zábavu! Pro jednoho quadera ve věku tak 7-13 let. Menší ještě nedosáhnou, větší už budou pošilhávat po něčem větším. Tedy pošilhávat… Ani nás velký děti tohle zas tak úplně nenudí a když to dáte do ruky svým kamarádům, máte všichni zábavu na celé odpoledne. Děti ostrouhají a budou vás celou tu dobu tahat za rukách, kdy že už jim to konečně zas půjčíte. Pravdou je, že dospělák na Ramce na rozdíl od Snaka vypadá prostě nepatřičně a měl by to nechat ratolestem.

Pár dětských čtyřkolek už jste asi viděli. Na jezdce se u nich, když už, většinou myslí jen po stránce bezpečnosti. Ne tak u Ram 100. Tahle malá mašina dostává velmi slušně zpracovaný podvozek – kde konkurence na předku používá jedno rameno s napevno spojeným rejdovým čepem, tam Ram má „dospělou“ lichoběžníkovou nápravu s hliníkovou těhlicí. Namísto obligátních mechanických bubnů tu jsou výkonnější kotoučové brzdy s hydraulickým ovládáním. Výsledek je jasný – řízení je výrazně přesnější, tlumiče pracují a celkově je v řídítkách mnohem více jistoty. Vzadu to je klasika – kyvná vidlice odpružená jednou jednotkou, ale ani tady nechybí hydraulická kotoučovka. Zadní třmen plní i funkci mechanické parkovací brzdy.

Z pasivní bezpečnosti je potřeba vypíchnout celé nášlapy (ne jen stupačky) i zakrytování zadní rozety a řetězu pro předejití úrazům. Tak jako u většiny malých kolek se i tady dá seřídit doraz plynové páčky, aby to aspoň od začátku nejelo úplně naplno (ono to umí pelášit přes 60 km/h). Velmi užitečným doplňkem je taky závodní trhačka, která odpojí zapalování, když jezdec neplánovaně vystoupí.

Dá se tomu tedy něco vytknout? Na rozdíl od modelu Snake tady zcela chybí převodovka, takže se prcek bude muset obejít bez řazení. Vzhledem k tomu, že to neváží skoro nic, tak se dá vydržet, že tu není zpátečka. Prostě se to dá vycouvat ručně.

Sportovní Ramka 100 není levná jako nejprodávanější čínské šunty. Jenže na rozdíl od nich k tomuhle stroji nepotřebujete vybavenou dílnu. Stačí jenom mít vybaveného juniora, co chce jezdit.





Technické údaje SMC Snake 100:

Motor dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec

Zdvihový objem 96 ccm

Vrtání x zdvih 52x45 mm

Max. výkon 8 k (5,8 kW)/7200 ot./min.

Max. točivý moment 8,5 Nm/4500 ot./min.

Plnění motoru karburátor Mikuni VM16

Převodovka CVT

Pohon 2WD

Brzdy vpředu/vzadu hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 20x6-10 / 18x9,5-8

Rozměry dxšxv 1400x840x910 mm

Nádrž 5,6 l

Nosnost 80 kg

Cena 49 990 Kč


Text: Dan Pejzl

Foto: Ivan Bezděk, MotorBIKE




CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru