EATV 525 Evolution: Středověk s řídítkama



Když jsem se poprvé potkal s Jirkou, vypadalo to na dalšího čtyřkolkou nepolíbeného zákazníka, který si to začne osahávat pěkně od malých kubatur. Občas se člověk splete. Ne každý den máte před sebou masochistu…


Posadit motorkáře na variátorovou pětistovku, nic moc na to neřekne, když to není poleno, tak to za chvíli má v rukách. Když hledá za řídítky především adrenalin, chce buď něco většího, nebo něco úplně jiného… Tohle byl ten případ. Za tři dny mi volá, co že to je EATV, že má možnost jednu koupit a světe div se, je to i na papírech. Stalo se. Jirka vítězoslavně pořídil totálně dobitou 525, ze které tekly všechny kapaliny.

Závodní historie tohoto stroje sice nebyla nijak zářivá, ale o to víc dostal do těla během let následujících. Nakonec EATV skončila tak typicky pro staré závoďáky – jako otloukánek pro jízdu po lesích. Když jeho majitel zjistil, co by stála nějaká jakás takás repase, rozhodl se to zkusit prodat. Servisovat KTM není levné a určitě se na tom nevyplatí šetřit. Pro nový život si ale tahle kolka nemohla vybrat lepšího páníčka. Kombinace preciznosti a masochismu je přesně to, takové projekty potřebují!





Do šroubku

V dílnách Quad Café se EATV za několik hodin rozložila na prvočinitele a začala poctivá rekonstrukce do původní podoby. Při rozebírání je potřeba smeknout před kvalitou zpracování rakouské KTM – sportovní buchar o objemu 510 ccm přežil téměř bezúdržbové období se ctí, a i když dostal nový píst, válec i rozvodový řetěz, zabroušení ventilů i hlavy, tak neutrpěl žádné fatální následky. Endurový jednoválec je postavený na výdrž a tohle byl výborný test odolnosti! A potvrdilo se - v tomhle případě jde o možná nejlepší čtyřtaktní jednobuch od KTM.

S odolností na tom byl jako motor podobně i rám. Ty se v manufaktuře EATV dělají svérázně – ořízne se motorkový rám a k němu se dodělá předek a kyvka. Je to lehké a funguje to. Nicméně motorám je hodně zatížený třeba v oblasti uložení kyvky, kde bylo původně uloženo něco mnohem lehčího. Takže ani naše EATV se nevyhnula prasklinám v téhle oblasti a rám se po kompletní rozborce vypravil ke specialistům na vyvaření, opravení a zesílení vymláceného uložení kyvné vidlice a dostalo se i na zakázkový čep kyvky.

Po vyspravení rámu následovalo kompletní opískování a komaxitový lak v jak jinak než oranžové barvě! Pro takovou akci bylo potřeba vyjmout všechna ložiska a futra (přední rám je u EATV připojený přes silentbloky) od té chvíle už se začala rodit zcela nová čtyřkolka.





Od základu nové…

Asi není od věci si na tomhle místě připomenout komponenty šasi, které se měnily za nové originální KTM nebo EATV podle toho, co je použito na novém stroji – komplet plasty (vše z KTM EXC 525, zadní blatníky jsou ovšem originál EATV z karbonu), sedačka, nášlapy, bástry, hefty, silniční kola a gumy, zadní tlumič (původní WP nahradil nový FOX), všechny čepy přední nápravy. Pak se třeba použily české plastové nárazníky od G4B. Samozřejmostí byly z většiny nové šrouby, ložiska, gufera, futra, filtry a další spotřební materiál.

No práce jak na kostele, ale skládat dohromady něco tak parádního, jako je, troufnu si tvrdit jediná kolka svého druhu v ČR, to je prostě radost!

Při finální kompletaci se musela opravit i elektrika a vyměnit i některé spínače.

Samostatnou kapitolou bylo dolaďování hotového stroje už za provozu. Něco nejde tak, jak by mělo, musí se to ještě seřídit, upravit tohle a ještě támhleto, změnit finální převod, vyměnit spojku, přetryskovat karburátor a sladit ho s výfukem. To je přesně ta první část osobnosti nového majitele – nespokojí se s polovičatým řešením. Ta druhá nastoupila hned vzápětí…





Za řídítky

EATV byla postavena jako závoďák. Dvě hodiny provozu a pak do dílny, zkontrolovat, seřídit a znovu na trať. Když jste ale masochisti, vezmete si do hlavy, že ji budete používat jako dřív motorku… Co na tom, že sedačka má spíš podobu středověkého mučidla a jezdit s tím po silnicích je jako lítat s vrtulníkem mezi paneláky. Řízení je tu hodně ostré a vykroužit jakýkoliv oblouk je otázkou milimetrových pohybů řídítky. Když se o něčem řekne, že je potřeba to pořád řídit, znamená to, že nemáte čas na oddych a musíte být pořád ve střehu. To je přesně tahle motárdová EATV – tady se za řídítky nespí, nemůžete ji vodit jednou rukou, nemůžete lelkovat někde po krajině, nevyplatí se pouštět řídítka. Prostě sledovat asfalt před sebou, předvídat i nepatrné koleje, pokud možno netrefovat díry. A řadit, řadit, řadit! Kátéemka má šest kvaltů a je radost je využívat. Po nahrazení předního kolečka sekundárního převodu o zub větším (15 namísto 14 zubů) sice EATV jede přes 150 km/h, ale neznamená to, že tam dáte šestku a necháte motor se sbírat od volnoběhu. Člověku odkojenému motorkou to prostě nedá.

Jen co z výfuku poprvé po startu vyštěkne první liška, máte chuť si s legendární pět dva pětkou hrát. Kvalty tam zapadají jak po másle a řadí se v sekundových intervalech.





Nic pro padavky

Tahle EATV je de facto závoďák se značkou. Stačí jenom vylepit číslo a dá se s tím vyrazit na okruh mezi motárdy. Podvozek je fenomenální – 3x FOX, nic moc lepšího nevymyslíte, přední náprava je kompletně stavitelná, kromě výšky na tlumičích si tu snadno uděláte třeba i odklony kol. Široké gumy od Goldspeedu se drží asfaltu jak přibité a zatáčky se dají projet rychleji než na motorce, blíží se to motokáře. Samozřejmostí jsou solidní brzdy – kotouče se sice do sportovních ráfků nevejdou kdovíjak velké, ale dohání to velké dvoupístové plovoucí třmeny od Bremba. V kombinaci s kvalitním obutím je k dispozici adekvátní zpomalovací výkon.

Slabiny EATV? Jednoznačně jakýkoliv delší pobyt na sedačce. Všechno vás láká jet dál, dál řídit tuhle vzteklou mrchu, ale pokud neuposlechnete varování svých sedacích partií, budete příští dny chodit jako kružítko. Cyklisti by mohli vyprávět… Tahle mašina od jezdce prostě vyžaduje značnou dávku masochismu. A tu její majitel taky má… Jeho záchranou je paradoxně minimální dojezd – na 8,5 litrovou nádrž ujede něco málo přes 100 km, takže nejen, že důkladně prozkoumá všechny benzínky v širém okolí domova, ale má šanci rozcvičit naklepané pozadí. A přitom ho může hřát ten nevšední pocit, že ať ten den bude jezdit jakkoliv dlouho, nepotká nikoho na podobné mašině!





Technické údaje E-ATV Evolution 525:

Motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec

Zdvihový objem 510,4 ccm

Rozvod/ventily OHC/4

Vrtání x zdvih 95 x 72 mm

Max. výkon 39 kW (53 k)

Max. točivý moment neudává se

Plnění motoru karburátor Keihin MX FCR 39

Převodovka šestistupňová

Brzdy vpředu/vzadu hydraulické kotoučové

Rozvor 1340 mm

Světlá výška 230 mm

Výška sedla 820 mm

Rozměry dxš 1840 x 1270 mm

Suchá hmotnost 181 kg

Nádrž 8,5 l

Cena už se neprodává


PS: Tenhle příběh bohužel neskončil happy endem, jak by se mohlo zdát. Asi týden po nafocení těchhle fotek vjel Jirkovi do cesty zfetovaný taxikář z vedlejší silnice… Vymazlená EATV už nikdy víc nejezdila, pilot se z toho naštěstí po dlouhých měsících dostal...


Text: Dan Pejzl

Foto: Jan Horváth

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru