Gladiator X600: pětpade na steroidech

Aktualizace: úno 25


Služebně nejstarší čtyřkolka v nabídce CF Mota je aktuálně model X600, tedy míněno designem. Protože jinak je šetikilo novinkou loňské sezony, která navázala na střední třídu v podání modelu X550.


Loňská novinka není jenom o jiném motoru, ale na stroji i podle fotek postřehnete několik dalších změn, kterými se X600 bude víc přibližovat třeba vlajkové lodi X1000. Prvním viditelným prvkem je použití nových bástrů, které se aktuálně montují napříč modelovou řadou, a jiná jsou i kola. Pořád jde o dvanáctky, ale už ne dle vzoru menší modelové řady – černý mat a design, který jiný gladiátor nemá… A z viditelných detailů tu je ještě velký displej pocházející právě z dvouválcových modelů X850/X1000.



Povědomý motor

Vývojáři šli opět osvědčenou cestou, kdy většímu agregátu ponechali stejnou hlavu i celý zbytek motoru a rozdíl tak je jenom v nové klikové hřídeli s delším zdvihem a v novém válci. X600 se tím dostává téměř ke čtvercové konfiguraci, když má vrtání 91 a zdvih 89,2 mm. Znamená to využití stávajících pístů o průměru 91 mm (ty mimochodem CF Moto používá ve všech svých aktuálních modelech od 450 po 1000 ccm). Pokud jsme u přesných čísel, tak to znamená prodloužení zdvihu pístu o 13 mm proti pětistovce a o 27,7 mm proti X450.

Šestistovka se tím oproti pětistovce použité v modelech X520, X550 či UTV550 dostává ze 495 ccm na 580 ccm. Kompresní poměr na úrovni 10,68:1 je ještě vyšší než u pětistovky i čtyřstovky.

Dlouhozdvihový motor znamená hutnější točivý moment v nízkých a středních otáčkách, výkonová křivka je pak v celém pásmu otáček výš než u stávajících menších modelů.

A takhle to vypadá v přímém srovnání v řeči čísel:


X600 X520 X450

Zdvihový objem (ccm) 580 495 400

Vrtání x zdvih (mm) 91x89,2 91x76,2 91x61,5

Kompresní poměr 10,68:1 10,3:1 10,3:1

Výkon (k) 41 38 33

Točivý moment (Nm) 49 43 33



V sedle X600

Nový motor naimplementovaný v šasi X550 dává možnost přímého porovnání s dřívějším pětistovkovým motorem. Že objem ničím nenahradíš, je obecná pravda a platí i pro čtyřkolky. Téměř 100 kubíků nad pístem navíc u X650 má za následek výraznější nástup výkonu a točivého momentu v celém otáčkovém spektru a to je pro stroj, který konkuruje dvouválcům hodně důležité. Se svými 41 koni tak jde o „dospělou“ čtyřkolku, která navíc může těžit z hodně povedeného podvozku. Ten má zcela jinou stavbu a geometrii než menší řada X450/520 a je díky tomu výrazně pohodlnější. Srovnání snese třeba s větším Gladiatorem X8 a to jak co do pohodlí, tak i co se týče velikosti. Díky nižší váze i částečně kompenzuje menší výkon motoru. Už dříve stála X550 rozkročená mezi malými a velkými stroji a často na to nezaslouženě u zákazníků doplácí, protože přeci jen cenou jde citelně výš než třeba X520 a při suchém porovnání tabulkových údajů ztrácela na atraktivitě. Realita je ovšem taková, že pár tisíc navrch hravě dorovná pohodlí a skvělá ovladatelnost. Šestistovka ovšem samozřejmě nabízí víc – nemá stejný, ale větší motor a víc výkonu.

Použití většího motoru v tomhle podařeném šasi je hodně dobrý tah. Gladiator X600 se tím odstřihnul od základní řady značky a stal se tak víc svébytným modelem ve střední třídě. Za rok prodeje sice ukázal, že nemá na to, aby porazil nižší třídu X450/520, ale to se dalo celkem čekat.

V dohledné době ovšem střední třídu CF Mota čeká další změna. Jak už bylo naznačeno na podzimní milánské výstavě, chystá se změna designu právě u šestistovky. Zatím nejsou informace o tom, kdy přesně to bude, ale designem služebně nejstarší Gladiator bude brzo mít nový kabát!


Technické údaje CF Moto Gladiator X600:

Motor kapalinou chlazený jednoválec

Rozvod OHC/4

Zdvihový objem 580 ccm

Vrtáníxzdvih 91 x 89,2 mm

Kompresní poměr 10,68:1

Max. výkon 41 k (30 kW)

Max. točivý moment 49 Nm/4750 Ot./min.

Plnění motoru EFI

Převodovka CVT

Pohon 4WD

Brzdy vpředu/vzadu 4 hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 25x8-12 / 25x10-12

Rozměry dxšxv 2290 x 1160 x 1400 mm

Rozvor 1480

Pohotovostní hmotnost 375 kg

Nádrž 18,5 l


Text a Foto: Dan Pejzl

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru