Segway: Hybrid s koulema



Asi se moc nepletu, když tu teď napíšu, že z elektrifikace aut nemá nikdo z nás normálních fandů motorismu a offroadu vůbec radost. Postupně totiž přijdeme o naše milované benzinové hračky a budou nám nutit jenom ty bezpohlavní elektronáhražky…



Ale třeba to taková pruda nebude. Čekal to sice málokdo, nebo spíš nikdo, ale Segway předběhl všechny zavedené výrobce čtyřkolek a bugin a jako první letos na veletrhu EICMA předvedl ucelenou řadu hybridních vozidel do terénu!

Ano, čtete správně – SEGWAY! Výrobce elektrických vozítek pro turisty a pozéry najednou ukázal, že chce zaujmout další cílovou skupinu – offrouďáky. A nás samozřejmě nezaujme něco, co má deset koní a 400 kilo (jak to dělá třeba Linhai), ale něco, co má 181 koní už zní o mnoho zajímavěji! Navíc to je hybrid, takže o vrčení motoru tu nepřicházíte. Segway vytřel zrak Polarisu, Can-Amu i všem Japoncům a nastoupil ve velkém stylu. A když už jsme u toho vytírání zraku, tak trochu nenápadně Segway setřel všechny zúčastněné ještě další záležitostí – má nejsilnější sériovou čtyřkolku na světě…

Segway bude mít v nabídce jak volnočasovou buginu Villain (v překladu Darebák či Padouch), tak i pracovní náklaďáček zvaný Fugleman (Dříč), ale i čtyřkolku Snarler (Vrčnoun) s třemi možnostmi motorizace.





Jeden nebo dva válce

Segway nabízí dva základní spalovací motory – jednoválcový motor o zdvihovém objemu 570 ccm a litrový dvouválec (že by spolupráce s Polarisem?, to Segway nikde neuvádí…). Samotný dvouválec dává 107 koní a 98 Nm a synchronní elektromotor napojený zleva na jeho klikový hřídel mu přidává při nabitých bateriích dalších 74! K tomu přičtěte výsledných celkově 250 Newtonmetrů točivého momentu a je o zábavu postaráno, máte nabito podobně jako špičkové turbobuginy… Ale ona ani varianta jednoválcová není žádné ořezávátko – v hybridním provedení dává 86 koní a 95 Nm, takže si může směle brousit zuby na nejsilnější čtyřkolky na trhu! Jako základní varianta ve čtyřkolce dává jednoválec 46 koní a 52 Nm.

U těchto hybridů vše pracuje dohromady, takže nemůžete vypnout spalovací motor a jet jenom na elektriku. Trochu s podivem je použití klasického variátorového převodu, který je při použití takhle sofistikované techniky přeci jen hodně neefektivní… S nějakým poloautomatem jaké mají třeba japonské Hondy nebo Yamahy by to bylo ještě úplně o něčem jiném.

Rozdíl mezi hybridní verzí a tou běžnou benzinovou je v označení modelu, hybridy v něm mají H – např. Villain 1000 SH versus Villain 1000 SF a nebo je rozdíl také ve váze – hybridní bugina je o 110 kilo těžší. Svými výkony to ovšem bohatě odčiní.

A kde že je ta nejsilnější čtyřkolka? No přeci ta litrová. Snarler 1000AF totiž s výše zmíněným dvouválcem produkuje 107 koní a je tím pádem nejsilnější čtyřkolkou na trhu! S hybridním pohonem se tenhle model nenabízí.

Tolik na začátek. Potupně se budeme jednotlivým strojům věnovat v dalších článcích ;)





Text: Dan Pejzl

Foto: Segway

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru