Kawasaki KRX 1000: Zelená síla




Hurá na RZR, řekli si Japonci a postavili zatím nejostřejší zelenou buginu všech dob. On tedy býval ostrý i Teryx, ale to bylo v dobách, kdy bývalo ostré i Rhino… Takže pravěk.


Tohle je současnost a Japoncům zřejmě dochází trpělivost při pozorování finančních žní v podání Polarisu nebo Can-Amu. Jejich buginy totiž prozatím hrají v Americe prim, alespoň co se sportovního odvětví týče. Jako první tomu chtěla udělat přítrž Yamaha s modelem YXZ1000R, následována Hondou Talon 1000X. Teď je tu Kawa KRX 1000.

A Kawa to vzala celé z gruntu. Žádné oprašování klasického Teryxu se tu nekoná, je to komplet nové a to včetně motoru! Buginu pohání dvouválcová jednotka s paralelním upořádáním válců a obsah je rovných 999 ccm. Motor krmí vstřikovače přes dvě 50milimetrová hrdla sání, kam čerstvý vzduch proudí z 20litrového airboxu. Při zpracování leštěných sacích hrdel Kawasaki využila bohaté zkušenosti ze stavby motorů pro své supersporty jako je například ZX-10R. Plyn už u takových strojů není řízený mechanicky, nýbrž elektronicky a řídicí jednotka u X 1000 umí regulovat jak množství paliva, tak i množství vzduchu pomocí řízené klapky. Výsledkem je výkon 112,6 koně.





Pořád variátor…

Na rozdíl od svých japonských konkurentů použila Kawasaki namísto vícestupňové převodovky klasický variátor, což víc vyhovuje pohodlným americkým zákazníkům. Pohon všech kol je manuálně připínatelný, stejně tak i uzávěra předního diffu.

U konkurenta RZR či Mavericka samozřejmě nelze podcenit podvozek. Standardní výbavou KRX 1000 je set dvojitých pružin a tlumičů FOX 2.5 Podium LSC, které se dají nastavit ve 24 stupních. Na předku Foxy pracují v klasické lichoběžníkové nápravě, vzadu zase ve čtyřprvkovém uložení s vlečným ramenem. Předky mají zdvihy 48 cm a zadky přes 53. Super světlosti (36 cm) přispívají i velká 15palcová kola s beadlockovými límci obutá do 31palcových gum Maxxis Carnivore.





Vyvážená

Samozřejmostí tu je posilovač řízení s progresivním účinkem. Z elektroniky se dá vypíchnout třeba digitální panel přístrojovky, kde se dá nastavit i jízdní mód – buď Full Power nebo Low Power.

Šasi je zpracované tak, že dělí celkovou váhu mezi nápravy v poměru 46/54 ve prospěch zadní nápravy, což spolu s nízko uloženou nádrží znamená minimální odchylky v ovládání při vyprazdňování nádrže. S rozvorem přes 2,5 metru má být KRX příkladně stabilní při vyšších rychlostech, díky gumám přesahujícím profil šasi zase dokáže KRX najíždět na kolmé překážky. Aby při tom neutrpělo nic důležitého, má Kawa hned v základu bytelnou ochranu podvozku tvořenou z 80% z ocelového plechu, zbytek je pak plastový.

Za velkou louží už tahle střela prodává. U nás se pravděpodobně objeví KRX 1000 pouze jako šedý dovoz, ale kdo ví…





Technické údaje Kawasaki KRX 1000:

Motor kapalinou chlazený dvouválec

Rozvod DOHC/4

Zdvihový objem 999 ccm

Vrtání x zdvih 95 x 75,1 mm

Kompresní poměr neudán

Max. výkon 112,6 k (82,8kW)

Max. točivý moment neudán

Plnění motoru EFI

Převodovka CVT

Pohon 2WD/4WD

Brzdy vpředu/vzadu 4 hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 31x10-15 / 31x10-15

Rozměry dxšxv 3312 x 1730 x 1950 mm

Rozvor 2510mm

Světlá výška 366 mm

Suchá hmotnost 860 kg

Nosnost korby 159 kg

Nádrž 40 l

Cena v ČR se neprodává


Text: Dan Pejzl

Foto: Kawasaki

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru