Gladiator X520: Půl litru zábavy

Aktualizace: 19. lis 2019



Bestseller má dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvojitým zásahem s Jean Claude Van Dammem v hlavní dvojroli a Dvojčaty s De Vittem a Arnoldem… Je tu Gladiator X520.


Jestli už v tom značení máte trochu hokej, tak nezoufejte, nejste v tom sami. Gladiator X450, původně CForce 400AU je prostě čtyřstovka a Gladiator X520 je zase „jenom“ pětistovka. Ale to koneckonců byly dřívější modely 510, 530 i X5 taky… Jasno je v tom, že oba objemy používají osvědčenou techniku – hlava, píst i další komponenty využívá celá modelová řada Gladiatorů, takže cokoliv jde na trh, má už za sebou slušnou historii v podobě statisíců vyrobených a odzkoušených motorů.

V případě Gladiatora X520 – jde o takový sňatek z rozumu. Konstruktéři zabili dvě mouchy jednou ranou, když přivedli na svět tenhle model – použili kompletně stejné šasi a kapoty z X450 a osadili větší motor z typu X550. Rozdíl obou mašin je v podstatě jen v hodnotě zdvihu pístu – při vrtání 91 mm udělalo prodloužení zdvihu na klice o 14,7 mm nad pístem prostor pro dalších 95 kubických centimetrů a CF Moto tak elegantně bez dalších úprav navyšuje zdvihový objem o 24 %. To samozřejmě znamená navýšení výkonnostních parametrů jednoválce, tak jak je známe už z dřívější X550 – plus pět koní a plus plných 10 Nm točivého momentu. Jiné namapování řídicí jednotky je samozřejmostí.

Suchá čísla toho moc neřeknou, netechnický typ si pod tím ztěží představí konkrétní vlastnosti. I proto je tu náš test, kde jsme porovnali tváří v tvář obě dvojčata od nejprodávanější značky na trhu.





Poznáte je?

Odlišit X520 od X450 je snadné, pokud vidíte na polepy, kde si přečtete čísla. Průběžně se u obou modelů mění obutí, takže úplně původně jste mohli 450 odlišit podle menších 24palcových pneumatik, což už teď neplatí.

Jestliže už tedy jste schopni stroje odlišit vizuálně, není od věci zasednout za poměrně vysoká řídítka a kochat se rozdíly ve funkčnosti ve skutečném terénu. Tady je to o poznání jednoznačnější – objem ničím nenahradíš, snad jenom kompresorem a ty nám zatím u čtyřkolek moc nefrčí. Čtvrtina objemu navíc je čtvrtina objemu navíc, to se pozná. Jen pro přirovnání, je to stejné, jako když jedete autem s motorem 1.6 a nebo s dvoulitrem. Glad X520 má znatelně silnější spodní, střední i horní otáčkové pásmo a dává to bez okolků znát. Variátor tu je stejný jako u X450, tj. bez rozběhové spojky, takže výkon z kliky okamžitě nastupuje na hnanou řemenici variátoru (ten je mimochodem od kanadského specialisty CVTech) a kolka má hodně výrazný nástup už od nejnižších otáček. Čtyřistapadesátku pak celkem pochopitelně ve všech výkonových disciplínách strčí do kapsy, protože při vyšším výkonu těží z identické hmotnosti. Ne, že by maximálka byla nějaký směrodatný údaj u čtyřkolky, ale variátor to u obou pustí někam ke stovce a víc ani nepotřebujete.

Jetý model X520 díky svým najetým kilometrům poskytnul pocit zaběhnutému motoru. Ten je u CF Mota napříč modelovou řadou docela zásadní. Kolem cca 1500-2000 km už jsou všechny tolerance na motoru usazené v těch správných hodnotách a motory točí o poznání radostněji, výkon je vyšší a celkově máte pocit, že najednou sedíte na úplně jiném stroji. Prostě zajetý jednoválec ukázal drápky a naznačil, že i u pětistovky, což je dneska tak nějak nižší třída, se můžeme těšit na celkem zajímavý projev …





Zábava tu je

Už základní X450 (mimochodem nejprodávanější čtyřkolka na českém trhu) se ukazuje jako velmi zábavný stroj, který díky své nepříliš vysoké hmotnosti představuje vcelku hbitou hračku pro lesní, luční i jiná dobrodružství. Větší X520 je zásluhou lepších výkonových parametrů příslibem ještě zajímavějších zážitků za řídítky. Svým výkonem 38 koní už konkuruje i výrazně dražším značkách a pořád si drží svou atraktivní cenovku.

Z dobrých vlastností těchhle malých Gladiatorů musíme určitě vypíchnout zakrytované podběhy, kde už bahno ani voda necákají do světel nebo elektriky, je tu taky šikovný boxík ukrytý za zadním světlem nebo dvě zásuvky – klasická zapalovačová a hned vedle druhá se dvěma USB porty. Základní výbavou je taky 2500librový naviják i tažné zařízení se zásuvkou (homologované samozřejmě).

Takže shrnuto a podtrženo, X520 představuje takový sňatek z rozumu. Ovšem ani tak nepostrádá jiskru!





Technické údaje CF Moto Gladiator X520:

Motor vodou chlazený jednoválec

Rozvod OHC/4

Zdvihový objem 495 ccm

Vrtáníxzdvih 91 x 76,2 mm

Kompresní poměr 10,3:1

Max. výkon 38 k (28 kW)/6800 ot./min.

Max. točivý moment 46 Nm/5800 ot./min.

Plnění motoru EFI

Převodovka CVT

Pohon 2WD/4WD

Brzdy vpředu/vzadu hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 25x8-12 / 25x10-12

Rozměry dxšxv 2090 x 1100 x 1350 mm

Rozvor 1260/1460 mm

Výška sedla 860 mm

Světlá výška 250 mm

Suchá hmotnost 335/350 kg

Nádrž 15 l

Cena 139 990 Kč



Text: Dan Pejzl

Foto: Dan Pejzl, Filip Matušinský

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru