Polaris Ranger XP1000: Pan UTV

Aktualizace: 19. lis 2019



Mezi tou spoustou rychlokvašek v náklaďáčkovém rybníčku je jedna stálice. Ranger je rekordmanem nejen Polarisu. A pro letošní rok přichází poprvé v nadupané litrové verzi.


Polaris loni se svým oblíbeným pracákem začal počítat už druhý milion kusů, čímž se nemůže pochlubit nikdo jiný. Umíte si vůbec představit, jaké množství náklaďáčků to je? Pokud bychom je postavili všechny na silnici za sebe, tak by jejich řada dosáhla z Paříže až do Moskvy! Za dvě dekády toho stihli v Polarisu opravdu hodně.

Tentokrát je to poprvé, co Polaris do svého největšího náklaďáčku instaloval litrový dvouválec z řady ProStar. Není to ale všechno, litr má i zcela nové šasi. Nový rám je celkově tužší, robustnější a je širší než stávající devítistovka. Kromě toho má Ranger XP1000 o palec lepší světlost, která aktuálně činí velmi slušných 33 cm.

Samotná kabina pojme tři lidi, což díky umístění řadicí páky na palubce není žádný problém - při zařazeném Háčku je řadička úplně vyhnutá dopředu, takže skoro kouká ven z kabiny předním oknem a nezasahuje tím pádem vůbec do interiéru. Polaris se chlubí, že nový model vyvíjel i na základě připomínek svých zákazníků. Když náklaďáček používáte, tak to oceníte – je tu velké množství odkládacích prostorů, dvě uzavíratelné schránky, velký box pod sedačkou spolujezdce (celkově to je 51 litrů prostoru) a řada prohlubní na plechovky s pitím. Litr má taky o 127 mm více místa na nohy, takže se snáz nastupuje, přepracovaná jsou rovněž sedadla. Řidič si pak může nastavit sedačku i volant.





Nejsilnější

Samostatnou kapitolou jsou pracovní vlastnosti stroje – na velké korbě uveze 453 kilo materiálu, na kouli utáhne 1100 kg. Na korbu přitom naložíte celou paletu.

Polaris sice dočasně nemá nejsilnější sportovní turbobuginu, ale tenhle Ranger je aktuálně nejvýkonnějším variátorovým pracovním náklaďáčkem na trhu. Litrový motor produkuje v téhle verzi 82 koní a 83 Nm točivého momentu, což jsou hodnoty, které by před pár lety znamenaly špičku ve sportovním segmentu. Časy se prostě mění… Ranger XP1000 dostal zároveň variátor s novou spojkou a o 32% silnější řemen pocházející z turbo strojů. Namáhanější variátor má nové sání pod přední kapotou, kde je dostatečně vysoko, aby zabránilo nasátí vody při brodění a současně je chráněné před prachem nebo štěrkem.

Litrový Ranger je plnohodnotný pracovní stroj, proto má diferenciál i mezi zadními koly. První polohou přepínače pohonu se uzavře, druhou se připne pohon předku. Nejvíc to oceníte při plně naložené korbě a na asfaltu, kde díky tomu má příjemné jízdní vlastnosti.





V terénu doma

Při testování novinek v rámci představení novinek v polském závodě Opole, kde se Rangery vyrábějí, jsme měli možnost srovnat Rangera s Generalem na cestách necestách s rozličným terénem ve vojenském prostoru. Sice jsme nemohli prověřit pracovní schopnosti novinky, ale k hodnocení jízdních vlastností bylo příležitostí dost.

Litrový Ranger vás ihned po usednutí za volant přesvědčí, že teď jedete první třídou. Zpracování je perfektní, když to srovnáte se starými Polarisy, je to obrovský rozdíl – někdejší „zemědělská“ technika je teď propracovaností na úrovni osobního auta a úplně je vám líto to umazat...

Na ovládání je Ranger skutečně příjemný, posilovač řízení pracuje tak, že s tímhle třičtvrtitunovým strojem manipulujete snadno jako s malou čtyřkolkou a přitom pořád máte cit, po čem jedete. Nikdy se nestane, že by do volantu přišel nějaký ráz od kol, snadno se i s plně obsazeným Rangerem manipuluje na místě i v terénu, kdy jsou kola zakousnutá do podkladu.

U motoru cítíte, že pochází ze sportovního stroje a jeho zvuk i otáčky moc k pracáku nejdou, ovšem naladění variátoru a převod převodovky vás vracejí do pracovního módu. Ranger není ani moc rychlý, ani pomalý, na H se dají vykonávat i pracovní úkoly, nebo se vydat na výlet. Ostatně k tomu tenhle náklaďáček prostě svádět bude, ať chcete nebo ne, protože jeho podvozek je naladěný tak dobře, že si s ním snadno střihnete i sportovnější jízdu na oblíbené trati. Vysoká světlost a velmi dobře pracující odpružení snesou i vyšší tempo po rozbitých polňačkách nebo lesních cestách. Při jízdě mimo cestu zase přijde ke slovu pohon všech kol, který Rangera sune vpřed nezávisle na počtu kol ve vzduchu. Odpružení v tu chvíli opět zmírňuje otřesy kabiny a i na limitu zdvihu kol se Ranger stále měkce pohupuje. Na vás je jen výběr trasy a točení volantem. V takových chvílích samozřejmě přeřazujeme na L. Ostatně pracovní určení Rangera se odráží i na uspořádání převodovky – kulisa tu je ve tvaru HLNRP, takže první po neutrálu řadíte pomalou rychlost.





Za hodně peněz hodně muziky

Jestli se dá Rangerovi něco vytknout, budou to tupě reagující brzdy. Ne, že by měly slabý účinek, ale miniaturní krok pedálu nedává moc možností na dávkování brzdné síly. U nového kusu taky chodila docela ztuha převodovka a ne vždy dořadila přesně. To ale dáváme za vinu téměř syrovému stroji, který měl na tachometru jen několik desítek kilometrů. Jako u každého jiného UTV jsou i tady otravné boční sítě, které při častém nastupování a vystupování prostě raději odmontujete. Kdo chce mít kabinu chráněnou líp, pořídí zase dveře. Rýpnu si ještě do tykadla blinkrů, které šlo tak ztuha, že jsem blinkr zapínal ne prstem, ale celou rukou…

Celkový dojem ze stroje je ale víc než pozitivní. Jde o to nejlepší, co si v daném segmentu lze pořídit. Nejlepší samozřejmě taky znamená, že to nebude levné. Litrový Ranger má základní cenovku 445 900 Kč. Kdo by chtěl něco ušetřit, může sáhnout po dieselové variantě, která vychází 439 900 Kč. Jenže s tím si takhle nepojezdíte….





Technické údaje Polaris Ranger XP1000 EPS:

Motor vodou chlazený dvouválec

Rozvod DOHC/4

Zdvihový objem 999 ccm

Vrtáníxzdvih 93x73,6 mm

Kompresní poměr 10,8:1

Max. výkon 82 k (60 kW)/7000 ot./min.

Max. točivý moment 83 Nm/6000 ot./min.

Plnění motoru EFI

Převodovka CVT

Pohon 2WD/4WD

Brzdy vpředu/vzadu 4 hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 27x9-12 / 27x11-12

Rozměry dxšxv 3050 x 1580 x 1960 mm

Rozvor 2060 mm

Světlá výška 330 mm

Suchá hmotnost 710 kg

Nosnost korby 453 kg

Nádrž 44 l

Cena 445 900 Kč


Text: Dan Pejzl

Foto: Jana Kolací, MotorBIKE, Polaris




CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru