Eraser EVO: Pavouk vymazávač

Aktualizace: 19. lis 2019



V konstrukci čtyřkolek čas od času narazíte na zajímavé řešení. Některá jsou ovšem zajímavější než jiná…


Prazvláštní konstrukci používala sportka Eraser (Vymazávač – to je tedy dost zajímavé jméno pro čtyřkolku…) od holandského výrobce W-Tec. Malosériová výroba má a vždycky měla něco do sebe. Všechno je sice ukrutně drahé, ale zase se tu konstrukce vyřádí a dají se použít věci, které by se ve statisícových sériích dělat nemohly. Eraser je toho zářným příkladem. I když letmým pohledem zboku nemusíte nic zásadního odhalit, tak stačí přejít z boku směrem vpřed a spadne vám sanice. Totiž to, co má vepředu každá normální sportka, tady úplně chybí. Dvojitá ramena nejsou. Místo nich má Eraser dlouhá kyvná ramena připomínající pavoučí nohy. Využívá tak principu, který používají velké 4x4 stroje s vlečnými rameny – že kola neopisují oblouk v rovině kolmé na směr jízdy, ale ve směru a zamezuje se tak jejich pohybu do boku. Když takové řešení použijete jako Can-Am na zadku, tak řešíte, jak vyřešit poloosy, když je to na předku, tak je jen potřeba vyřešit otáčení kola a je to. Eraser používá masivní spodní tlačené rameno uchycené v přední části rámu před motorem. Přední konec nese uložení osy kola s kloubovým spojením, které zajišťuje pohyblivost kola do stran. Stabilizaci pak má na starost masivní frézovaná těhlice nesoucí i čtyřpístkový třmen přední brzdy, kterou drží horní rameno stejné délky jako spodní. Ani řízení tady není stejné jako na normálním quadu. Tyčky vedou souběžně rameny, takže mezi předními koly vzniká volný prostor. Mimo další výhody se přidává i lepší centralizace hmoty. Proti minulému Eraseru má EVO příjemnější geometrii pro snazší řízení a lepší držení ve zvoleném směru.





Lehká jako pírko

To není všechno, co je na Eraseru jinak. Předešlá verze měla rozvidlenou zadní kývačku se dvěma tlumiči. Eraser Evo dostal už skoro normální kyvku svařenou z masivních kusů duralu, dvě jednotky mu zůstaly. Čtyřpístkový třmen má Eraser i na zadní brzdě.

Rám svařil W-Tec z ultra lehké chrom-molybdenové oceli a instaloval do něj na přání zákazníka motory KTM, případně Honda 250, 450 nebo 530 ccm, nebo se dodával bez motoru. Podle typu motoru pak mašina vážila od 155 do 161 kg, nejlehčí byla s motorem CRF250.

Standardem tu byl integrovaný tlumič řízení, tlumiče Öhlins nebo ráfky Douglas Red label.

Pak je tu ale i spousta věcí na přání – komu by nestačil standardní rozchod, mohl si připlatit za 5 cm navíc, antivibrační řídicí tyč, chrániče rozety a disku, větší nádrž nebo stabilizátor přední nápravy pro závody supermota apod.





Technické údaje W-Tec Eraser Evo:

Motor podle přání zákazníka

Pohon 2WD

Brzdy vpředu/vzadu hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu na přání

Rozměry dxšxv 1800 x 1290 x 1020 mm

Výška sedla 510 mm

Rozvor 1320 mm

Pohotovostní hmotnost od 155 kg

Nádrž 9 l



Text: Wolf

Fotky: W-Tec

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru