Polaris MRZR-D: Turbodiesel pro strýčka Sama

Aktualizace: 19. lis 2019



Když armáda něco potřebuje, můžou se firmy většinou přetrhnout, aby ukázaly něco zajímavého. Jsou to totiž kontrakty za stamiliony (dolarů) a na dlouho. Polarisí divize Defense nevznikla jen tak pro nic za nic…


Polaris Defense tu je jen a proto, že státní (rozuměj armádní) zakázky prostě stojí za to. V případě US Army to s sebou nese ještě ten sladký bonus, že kompatibilní techniku pak ochotně nakupují i spřátelené armády členských zemí NATO. Tenhle MRZR-D tak má zaděláno na velmi perspektivní budoucnost.





Naftový klon

Vozidlo s kódovým označením MRZR-D a je totiž turbodiesel! Doplňuje tak hojně používané benzinové verze. Pořád lehoučký taktický a přepadový mobilní prostředek dostal vznětový motor, přičemž mu zůstala stejná variabilita i prostupnost terénem. Jeho konfigurace umožňuje sestavit sedačky v kabině pro dva až šest vojáků, případně uložit dva raněné na nosítka. Taky rozměry stroje jsou pořád stejné a tak je možné MRZR-D efektivně transportovat třeba hybridním vrtulníkem V-22 Osprey nebo tradičními Chinooky.

Polaris si turbodiesel nevymyslel jen tak z nudy, ale vyslyšel přání vznesená právě z armádních kruhů: „Během posledních tří let jsme vedli otevřený dialog s Polarisem o tom, jak používáme stávající MRZR, o možných vylepšeních, co by nám pomohly efektivněji plnit mise. Bylo to velmi přínosné a Polaris naše požadavky zpracoval. V případě MRZR-D byly zapracovány i naše připomínky k ergonomii a další,“ říká Brendon Reedy, armádní akviziční manažer. Ona se totiž polarisí lehká bojová vozidla mimořádně osvědčila, zejména dnes, kdy ani nejmocnější armáda světa nevede válku tradičním způsobem, ale potýká se různými hybridními formami bojů, případně využívá přesné zásahy speciálních jednotek. Pro takové účely je potřeba víc něco jako RZR než něco jako M1 Abrams.





Hlavně mechanicky

I když jde o vojenský materiál a čekali byste, že moc informací dostupných nebude, není problém se dopátrat technických parametrů MRZR-D na oficiálních stránkách Polaris Defense.

Víme proto, že k pohonu slouží tříválcový motor s mechanickým vstřikováním (to má oproti elektronickému prakticky nulové nároky na elektrosoustavu stroje a ten by tak teoreticky měl být schopný dojet zpět na základnu i v případě ztráty nebo zasažení akumulátoru). Přenos síly na převodovku stále zajišťuje variátor. Nádrž pojme 36 litrů nafty, což je stejně jako u čtyřmístných RZR, ze kterých vychází.

Ani novému MRZR-D samozřejmě nechybí infračervené lampy pro noční vidění nebo možnost jízdy s kompletně vypnutým osvětlením. Součástí konstrukce jsou jak úchyty na rezervní kola tak i na kanystry. Nechybí ani tažné zařízení nebo série ocelových ok pro kurtování při přepravě. Samozřejmostí je použití stejných rozměrů kol i pneumatik na obou nápravách.

Zajímavostí je možnost odklopení ochranné klece bez použití nářadí, výška vozidla se tím sníží na nějakých 60 palců tj. 152 cm, což opět zvyšuje možnosti přepravy ve stísněných prostorech vrtulníků.

Na vojenských vozidlech MRZR je typická variabilita prostoru za předními sedadly. Tam mohou být buď další dvě sedačky, nebo se tam případně dá protáhnout ložná plocha bytelné ocelové (ovšem už nesklopné) korby a odvézt tak třeba až dva raněné na nosítkách.

Nafťák plynule navazuje na úspěšné benzinové MRZR 2 a MRZR 4, jejichž výroba stále pokračuje, a které, tak jako ostatní produkty divize Polaris Defese, používá nejen americká armáda ale i dvacítka jejích spojenců…





Technické údaje Polaris MRZR-D4:

Motor přeplňovaný vznětový tříválec

Rozvod SOHC/2

Zdvihový objem 993 ccm

Vrtáníxzdvih neudáno

Kompresní poměr neudáno

Max. výkon neudáno

Max. točivý moment neudáno

Plnění motoru mechanické vstřikování

Převodovka CVT

Pohon 2WD/4WD

Brzdy vpředu/vzadu 4 hydraulické kotoučové

Pneumatiky vpředu/vzadu 26x9-14

Rozměry dxšxv 3556 x 1511 x 1875 mm

Rozměry korby 820 x 1245 x 518 mm

Rozvor 2718 mm

Světlá výška 305 mm

Zdvihy vpředu/vzadu 412/432 mm

Suchá hmotnost 953 kg

Nosnost 608 kg

Nosnost korby 227 kg

Tažná síla 680 kg

Nádrž 36 l

Cena neveřejná informace



Text: Wolf

Foto: Polaris Defense

CTYRKOLKY_BEROUN_QUAD_CAFE.jpg

zpět nahoru